Low carb burger/sandwich

lowcarbburger

Havde bare sådan lyst til en burger (den her blev nok mest til en sandwich pga fyldet 😉 ) og jeg vil jo helst gerne undgå gluten og og for mange kulhydrater – hva´gør man så? Jo, så laver man da lige brødet selv – og det er ovenikøbet super nemt og hurtigt!

Jeg plejer godt nok at lave burger/sandwich brødet  i microovnen, da det kun tager omkring 3 min. Men vores microovn er desværre gået i stykker 😦 og nøj hvor jeg savner den!

Så må man jo finde andre løsninger. Tænke at det tog for lang tid at lave det i ovnen (min tid er ret begrænset til at lave aftensmad i nogle gange), så hvorfor ikke prøve at lave det som små tykke pandekager 🙂 ?

Resultatet blev super godt. Fordelen ved at lave det som pandekager er, at det får en sprød overflade. I microovnen bliver det mere en svampet bolle.

Ingredienser til 4 “brød”/1 pers.:

  • 3 spsk. hørfrø
  • 3 æggehvider
  • 1/2 tsk. bagepulver
  • 1 spsk HUSK
  • Et nip salt

Fremgangsmåde:

Hørfrø kværnes til mel. Jeg plejer at gøre det i min Bamix minihakker. Blandes derefter med øvrige ingredienser til en tyk dej.

Steges som 4 klatter ved middelvarme i kokos- eller olivenolie til de er sprøde/let gyldne.

Hvis du vælger at begive dig ud i microovnsløsningen, blander du alle ingredienserne sammen i en mindre rund skål (den størrelse bolle du ønsker – husk der skal være plads til at dejen hæver dobbelt op)  og sætter derefter i microovnen i ca. 3 min. på fuld styrke. Køler let af i skålen, vippes ud og flækkes over på midten.

Da jeg havde rester af farsbrød fra dagen før, valgte jeg at fylde det mellem 2 brød sammen med spinatblade, tomat, avocado, rødløg, cornichoner og grønkålspesto. Mums og hurra for super nem og hurtig mad 😉

Synes det mættede så meget, at jeg ikke kunne spise de resterende 2 “brød” der var tilbage. Så de kom med i madpakken med lidt pålæg på i stedet.

One thought on “Low carb burger/sandwich

  1. Pingback: Nemt farsbrød og grønkålspesto « Sunde Lækkerier

Skriv et svar

