Nemt farsbrød og grønkålspesto

foto 1

Nogle gange skal det bare være nemt og hurtigt når man står der og skal lave aftensmad. Så når man nu alligevel er i gang, kan man jo lige så godt lave en ordentlig portion, så man har til flere dage 🙂 Win win 😉

Ud af dette farsbrød var der aftensmad nok til at mætte en familie på tre i to dage + der også var til madpakkerne!

Førstedagen serverede jeg det med en spinat-tomatsalat med grillede squash og grønkålspesto til og andendagen i en low carb burger/sandwichbolle.

Til et stort farsbrød skal du bruge:

  • 450 g. hakket oksekød max 5% fedt
  • 450 g. hakket svinekød max 5% fedt
  • 2 æg – eller den mere kalorielette version, 3 æggehvider
  • 1 løg, hakket
  • 1 fed hvidløg, presset
  • 1 håndfuld hasselnødder
  • Krydderier efter smag (jeg brugte oregano og timian)
  • Salt og peber

Fremgangsmåde:

Kødet røres godt sammen med de øvrige ingredienser, formes til et farsbrød og hygger sig i ovnen v/220 grader i ca. 30 min.

foto 4

Havde en rest grønkål i køleskabet, som skulle bruges, da det var ved at være lidt kedeligt at se på. Så tænkte at jeg ville prøve at lave en grønkålspesto ud af det jeg havde. Resultatet blev okay, en smule bittert dog. Prøvede at balancere den let bitre smag med lidt stevia, men hvis jeg havde haft nogle tørrede abrikoser, dadler eller rosiner, ville jeg helt klart havde brugt det i stedet, da det giver en bedre sødme.

Her er hvad jeg brugte:

  • ca. 2 håndfulde hakket grønkål 
  • 1 håndfuld mandler 
  • 1 fed hvidløg 
  • ca. 2 dl. olivenolie 
  • saft af 1/2 citron 
  • ca. 6 dråber stevia (ville nok bruge 2 dadler eller abrikoser til næste gang)
  • salt + peber

Fremgangsmåde:

Rist mandlerne let på en tør pande. Kør det hele sammen i en minihakker eller foodprocessor til det har en tilpas konsistens.

One thought on “Nemt farsbrød og grønkålspesto

  1. Pingback: Low carb burger/sandwich « Sunde Lækkerier

Skriv et svar

